Päivä ekaluokassa

poika matematiikan tunnilla

Päivä ekaluokassa

Aamulla klo 8.30 opettaja hakee meidät sisään. Hän kättelee jokaisen ja kysyy kuulumisia. Kun sisäkengät on saatu jalkaan ja vaatteet naulakkoon, menemme luokkaan kukin omalle penkkipaikalleen.

Aamu alkaa runolla:

MINÄ AURINKOLÄHTEELTÄ SAAVUN
LUO UUDEN KULTAISEN AAMUN
ASTUN JALALLANI AAMUN RANTAAN
PAINAN JALKANI HIENOON, HIENOON SANTAAN.
KÄSIIN, JALKOIHIN, SYDÄMEEN
SILMIIN, KORVIIN, AJATUKSEEN
VIRTAA ELÄMÄÄ UUTTA JA VOIMISTUVAA
SITÄ YÖLLÄ LÄHTEELLÄ JUODA SAAN.

Runon jälkeen otamme juuri saamamme huilut esiin, tämä on niin jännää! Soittaminen on hauskaa ja vähän vaikeaakin, kun sormet eivät aina tottele. Mutta mepä soitammekin joka aamu ja harjoitus tekee mestarin. Laulujen, lorujen ja rytmien jälkeen ryhdymme vihkotöihin. Meillä on menossa matematiikan jakso. Ajatella, maailmassa on vain yksi minä, mutta jos ollaan kaverin kanssa yhdessä, niin meitä on kaksi. Nyt piirrämme vihkoon tähtikuvioita. Minusta viisisakarainen tähti on ehkä kaunein.

Osaan piirtää sen lorun avulla:

PÄÄSTÄ JALKAAN, JALASTA KÄTEEN,
KÄDESTÄ KÄTEEN, KÄDESTÄ JALKAAN JA JALASTA PÄÄHÄN.

Ennen pääainetunnin päättymistä, klo 10, opettaja kertoo meille vielä tarinan. Koulussa on paljon kivaa, mutta tarinahetki on ehkä parasta. Välitunnin jälkeen meillä on eurytmiaa. Puemme päällemme punertavat eukkapuvut ja kävelemme jonossa saliin. Minusta eurytmia on kuin tanssia runon tai musiikin viemänä. Lounastauko on heti eukkatunnin jälkeen. Me syömme omassa luokassa ja järjestäjät huolehtivat ruuan esille laittamisesta ja ruokailun jälkeen luokan siivoamisesta. Meillä on aina kuusi luokkakaveria järjestäjänä ja järjestäjillä on oma pöytä. Järjestäjän työ on tosi tärkeää!

Koulupäivän päätteeksi meillä on vielä käsityötä. Minä osaan jo neuloa kahdella puikolla. Aluksi neulominen oli tosi vaikeaa, kun piti muistaa monta asiaa: Puikkoja on pidettävä oikein ja langan pitää juosta sormien välistä niin, ettei tule liian tiukkaa. Sitten, aivan yht´äkkiä minä osasin! Nyt käsityö on melkein parasta koulussa. Aion tehdä itselleni värikkään huilupussin, ehkä pehmoeläimenkin.

Päivä päättyy loppurunoon ja lauluun. Sitten opettaja kättelee meidät ja toivottaa hyvää päivän jatkoa. Saimme läksyksi kuusisakaraisen tähden, aion piirtää sen heti kotiin päästyäni.

Hanna Niemi
toimistovaasa@steinerkasvatus.fi